SPØRSMÅL OG SVAR:

  • Hvorfor fungerer ikke nettbutikken som den skal? Det kan selvfølgelig skyldes at noe er feil med nettbutikken, men som regel er årsaken at din nettleser/browser ikke støtter vårt system eller at innstillingene i din nettleser hindrer at funksjonene i nettbutikken fungerer som de skal. For at nettbutikken skal fungere optimalt anbefales nyeste versjonen av din nettleser. Vi støtter: Internet Explorer, Microsoft Edge, Firefox, Safari, Opera og google Chrome. Det er av hensyn til både sikkerhet og brukeropplevelse at vi anbefaler å oppdatere til nyeste versjon av nettleseren. Gamle versjoner kan ha såkalte sikkerhetshull og de støtter ikke de nye web-standardene som kreves for å gi deg den beste brukeropplevelsen. Har du en av de anbefalte nettleserne, men allikevel har problemer med nettbutikken, så sjekk at sikkerhetsinnstillingene i nettleseren ikke er for høy. Middels sikkerhet er å anbefale. Sjekk også at Cookies (informasjonskapsler) er aktivert. Hvis du fortsatt har problemer så ta kontakt med kundeservice.
  • Hva er minste handlesum i nettbutikken? Du må minimum handle for kr 300,-
  • Når jeg har fylt inn mailadresse + post.nr får jeg feil ved lagring av kundedata. Hvorfor? Feil i mailadresse, ikke registrert mailadresse eller ikke samsvar mellom mailadresse og postnummer. Fyll i så fall ut kontaktskjemaet manuelt. Finnes du i vår kundebase fra før, vil systemet linke informasjonen du taster inn med dine eksisterende opplysninger.
  • Kan jeg få tilsendt katalogen i posten? Ja, send en mail til kundeservice@sportmann.no så sender de deg katalogen.
  • Sender dere katalogen til andre land? Dessverre, den distribueres kun i Norge.
  • Hvorfor får jeg ikke tilsendt katalogen lenger? Om man ikke har handlet de to siste 2 årene så vil automatisk utsendelse av katalog stoppe.
  • Kan dere sende varene med faktura i pakken? Da krysser du av i konto/månedsfaktura feltet når du bestiller i nettbutikken, og den skal da gjennom en manuell kontroll på vår kontoavdeling. Du kan lese mer om vilkår og kostnader her: Konto Faktura
  • Kan jeg opprette en konto – og få bestillingen/varene på avbetaling? Da krysser du av i konto feltet når du bestiller i nettbutikken, og den skal da gjennom en manuell kontroll på vår kontoavdeling. Du kan lese mer om vilkår og kostnader her: kjøpsbetingelser
  • Hvorfor må jeg oppgi fødsels- og personnummer ved ønske om å betale med konto/månedsfaktura? Dette er fordi det må tas en kredittvurdering i forhold til om vi kan tilby deg konto eller faktura.
  • Hvorfor har jeg fått avslag på konto/månedsfaktura? Det kan skyldes flere ting. Det vil bli foretatt en kredittvurdering av deg, og du må f.eks være over 18 år, ikke ha betalingsanmerkninger og ha en viss inntekt. Men du vil motta et gjenpartsbrev av kredittvurdering som er blitt gjort. Og du kan da se hvilke opplysninger som er grunnlaget for avslaget, utover det så oppgir vi ikke grunn til avslag. Hvis du har nådd kjøpsgrensen på din nåværende konto så kan man og få avslag på å få ny bestilling tilsendt via konto.
  • Har dere kredittgrense på hvor mye jeg kan handle på konto? Det vil bli foretatt en kredittvurdering hvor kontoavdelingen blant annet vil se på inntekt og betalingsevne. Kredittgrensen vil derfor variere fra person til person.
  • Sender dere pakker til utlandet? Dessverre, vi sender kun pakker til Norge.
  • Jeg har bestilt varer i nettbutikken, men har ikke mottatt ordrebekreftelse? Har du sjekket ditt spam/søppelfilter? Vi opplever at flere av våre kunder får ordrebekreftelsen sin dit. Om du har søkt om konto når du bestilte, så skal den gjennom en manuell kontroll og dette blir gjort dagen etter at du bestilte. Og ordrebekreftelse blir først sendt når denne er ferdigbehandlet. -
  • Kommer merverdiavgift i tillegg på varene? Nei, alle priser er inkludert merverdiavgift. Merk at merverdiavgiften vil være spesifisert som en egen post på både ordrebekreftelse og faktura. Men leveranser til Svalbard, norsk kontinentalsokkel eller andre fjerntliggende norske landområder selges uten tillegg av merverdiavgift.
  • Hvordan kan jeg avbestille eller endre på en ordre? Når du har fullført en ordre, så kan du ikke endre den via nettbutikken/internett. Men du kan ta kontakt med kundeservice@sportmann.no eller via telefon 815 00 490 så hjelper de deg med å avbestille/endre en gjeldene ordre.
  • Kan jeg finne ut hvor langt pakken er kommet i postgangen – og hvordan gjør jeg det? Hvis vi har mailadressen din, vil du automatisk få tilsendt en mail med kollinummeret på pakken. Du kan da gå inn på www.posten.no og spore pakken. Vi kan selvfølgelig være behjelpelige med å spore pakken for deg hvis du ikke har tilgang på internett. Da kontakter du kundeservice på telefon 815 00 490.
  • Hvor lenge kan pakken ligge på posten? Pakken kan ligge på postkontoret i maks 14 dager.
  • Hva hvis jeg ikke henter pakken? Da vil posten returnere den til oss og du vil motta en faktura på omkostningsgebyr kr 199,- for å dekke inn noen av kostnadene vi har hatt med å sende din pakke frem og tilbake.
  • Har dere e-faktura/autogiro? Beklager, men dette har vi ikke pr i dag.
  • Hva betyr det at en vare er restnotert? Alle ordre vil i størst mulig grad bli levert komplett. Dersom vi ikke er i stand til dette så blir det notert en restordre med angivelse av ca hvilken uke restordreleveringen vil finne sted. Restorden sendes selvsagt fraktfritt og uten ekspedisjonsgebyr. Og du har full anledning til å bestille en tilleggsbestilling som vi kan levere sammen med restorden.
  • Hva gjør jeg hvis jeg ikke ønsker å beholde varen? Du har 14 dagers ubetinget angrefrist. Angreretten gjelder alt med unntak av undertøy og badetøy. Hvis du benytter din angrerett og returnerer som postpakke/brev og benytter returetiketten R3 som følger med i pakken, vil du bli belastet med kr 59,- i returporto uansett pakkens størrelse og antall varer. Husk å legge ved returskjema inne i pakken. Du pakker varene i originalemballasjen og legger de i en passende eske eller posen som varene ble sendt til deg i. Varer som returneres må være pent lagt sammen i originalemballasjen og fri for lukt og smuss. Fest deretter returetikk R3 på utsiden av pakken og lever retursendingen inn på din lokale Post i butikk til scanning og videresending til Sportmann. Be gjerne om kvittering for innlevert sending hvis du ikke ser at pakken blir scannet inn.
  • Hva gjør jeg hvis det er feil/mangler på varen som er mottatt? Hvis det er feil/mangler på varen, så må du sende den i retur til oss. Du fyller ut returmeldingen og setter returetikken R3 som fulgte med i pakken på utsiden av pakken. Ny vare vil bli sendt deg så fort vi har behandlet returen. Men du kan og ta kontakt med kundeservice@sportmann.no eller pr telefon 815 00 490 om lurer på noe.
  • Kan jeg bytte varen til en annen størrelse? Ja, det kan du. Skriv opp på returseddelen hva du returnerer og hva du ønsker å bytte det til. Og vi vil sende det til deg om vi har den på lager. Det kan være lurt å notere på ditt kontonummer, slik at vi kan overføre beløpet til deg hvis varen er utsolgt. Om du benytter deg av returserviceetiketten R3 som lå i pakken, vil du få tilsendt en faktura på kr 59,- fra Sportmann på returporto.
  • Hvordan går jeg frem hvis jeg må reklamere på en vare? Da må du sende varen tilbake til oss sammen med en kort beskrivelse av reklamasjonsgrunnen. Benytt gjerne returseddelen som fulgte med i pakken, om du ikke har tatt vare på denne så legger du ved et ark hvor du skriver på navn, adresse, kundenummer og en beskrivelse av reklamasjonsgrunnen. Det kan og være lurt å notere på ditt bankkontonummer slik at vi kan overføre beløpet til deg hvis reklamasjonen blir godkjent, og vi ikke har mer igjen av varen det blir reklamert på.
  • Hva skjer med penger jeg har til gode hos dere? Har du handlet på postoppkrav overfører Sportmann penger til din bankkonto. NB! Husk å oppgi bankkontonummer på bytte/returseddel.
    Har du handlet med kredittkort så blir beløpet tilbakeført til samme kredittkort som ble benyttet når du bestilte varene.
    Har du Sportmannkonto/månedsfaktura så blir beløpet kreditert/godskrevet din Sportmannkonto/månedsfaktura. Ved spørsmål ta kontakt med vår kontoavdeling på telefon 815 00 490.
  • Er kortinformasjon og personalia trygge hos Sportmann? Sportmann garanterer at all informasjon er helt trygg hos oss. Informasjonen krypteres før den blir sendt, slik sikrer vi at sensitiv informasjon er helt trygg.
  • Hva gjør jeg hvis jeg har skiftet etternavn, adresse eller mailadresse? Da må du ta kontakt med kundeservice@sportmann.no eller via telefon 815 00 490 så hjelper de deg med dette.
  • Finnes det en oversikt over mine bestillinger i nettbutikken? Du finner dessverre ingen oversikt over dine bestillinger i vår nettbutikk pr i dag. Men vi håper å ha en løsning på dette klart i løpet av kort tid. Ta eventuelt kontakt med kundeservice@sportmann.no eller pr telefon 815 00 490 så kan de hjelpe deg. Men det kan være lurt å ta vare på ordrebekreftelsene som er mottatt etter bestilling frem til vi har en løsning vedrørende dette.
  • Hvor finner jeg «Min side» med oversikt over siste bevegelser på min Sportmannkonto/månedsfaktura? Vi har dessverre ikke «Min side» med oversikt over siste bevegelser på konto eller de siste bestillingene pr i dag. Men vi håper å ha en løsning på dette klart i løpet av kort tid. Men du kan ta kontakt med kundeservice@sportmann.no eller vår kontoavdeling på telefon 815 00 490 så kan de hjelpe deg. Men vi sender kontoutdrag ca den 12 i hver måned slik at du kan følge bevegelsene på din konto der.
  • Har dere betalingsfri måned på Sportmannkonto? Ja, du har mulighet til å benytte deg av 2 betalingsfrie måneder i løpet av året. Husk å gi beskjed til kundeservice@sportmann.no eller til kontoavdelingen på telefon 815 00 490 om du ønsker å benytte dette. Kriteriet for å benytte dette er at det har vært 4 korrekte innbetalinger i mellom de betalingsfrie månedene.
  • Når og hvordan sender dere ut faktura på Sportmannkonto/månedsfaktura? Vi sender ut faktura til den mailadressen som vi har registrert på ditt kundenummer ca den 12 i hver måned og den har forfall den 28 i måneden. Husk å sjekke ditt spam/søppelfilter om fakturaen ikke er mottatt eller ta kontakt med kundeservice@sportmann.no eller pr telefon 815 00 490.
  • Hva skal jeg betale når returen ikke vises på fakturaen? Returen er registret etter at vi sendte ut fakturaen. Trekk fra det varen/varene kostet + returavgiften på 59 kr, og betal inn det nye utregnede beløpet og benytt samme kid og kontonummer.
  • Kan jeg betale uten å ha mottatt min Sportmannkonto/månedsfaktura? Ja, det kan du. Kid og kontonummer på Sportmannkonto/månedfaktura er det samme, så om du har en gammel faktura så kan du benytte denne.
  • Min pakke er ankommet Post i butikk skadet, hva gjør jeg? Da må det fylles ut en skademelding på Post i butikk når du henter pakken. Ta gjerne kontakt med Sportmann også, så vi kan hjelpe deg med eventuelle nye varer.
  • Jeg har deltatt i en konkurranse. Hvordan vet jeg om jeg har vunnet? Alle vinnere blir kontaktet på Facebook, Instagram eller e-post (i det forum der konkurransen har funnet sted). I tillegg publiseres navnet på vinnerne på denne siden. Navn på vinnere fjernes fra listen etter 3 måneder.